Frederik Thiele: En mand med en mission
Han blev nærmest født med briller på. Nu har Frederik Thiele besluttet sig for at levere lækre læsebriller direkte til døren. Idéen kom til ham efter en stor overraskelse i hjørnet af en lufthavnsbutik.
Egentlig havde han forestillet sig, at han kun skulle sælge dyre solbriller. Til forventningsfulde og glade rejsende, der manglede den sidste prik over i’et inden en eksotisk tur sydpå. I stedet kom kunderne løbende ind i Frederik Thieles solbrillebutik i Kastrup Lufthavn med et desperat blik i øjnene:
”Folk kom farende ind til os for at få fingrene i nogle læsebriller. Ofte stod de i kø for at finde nogle billige briller magen til dem, som de havde glemt derhjemme, og som de ganske enkelt ikke kunne undvære på deres ferie. Vi solgte læsebriller i tusindvis, selvom det slet ikke var forventet, og læsebrillerne i starten stod ovre i et hjørne af forretningen,” fortæller Frederik.
Til sidst endte læsebrillerne med at fylde halvdelen af Frederik Thieles butik og stod for en stor del af den samlede omsætning.
”Det var en kæmpe overraskelse for mig at finde ud af, hvor stort behovet for billige læsebriller egentlig er. På det tidspunkt havde jeg aldrig selv tænkt nærmere over det, og jeg havde dem bare på hylden som et supplement til butikkens solbriller”, siger han. Flokken af desperate lufthavnskunder endte derfor med at blive lidt af en øjenåbner for Frederik. Selvom han allerede havde beskæftiget sig med briller i flere årtier, havde han pludselig fået øje på en ny, lidt overset niche i branchen: ”Jeg begyndte at udforske, hvad der egentlig fandtes af billige læsebriller på markedet, og så kørte jeg rundt og så udvalget i de forskellige butikskæder. Meget hurtigt tænkte jeg; det her må simpelthen kunne gøres bedre. Der var ingen i detailhandlen, der kælede for de her læsebriller overhovedet.” |
Altid briller
Frederik Thieles passion for briller har han langt fra arvet fra fremmede. Som efternavnet afslører blev Frederik født ind i brillekæden ’Thiele’, der med mere end 200 år på bagen er Danmarks ældste optikvirksomhed. Efter i mange år at have arbejdet for familieforetagendet, startede Frederik i 2009 sin egen mindre brillekæde med seks butikker under navnet ’3 optik’, og det var her det lykkedes ham at få to butikker ud i Københavns Lufthavn. På den måde blev ’3 optik’ af omveje også startskuddet til Frederiks interesse for læsebriller.
Frederik Thiele & LuxreadersFrederik Thiele har siden 2018 stået bag brandet LUXREADERS, der i 2020 blev kåret til årets næstbedste nye digitale virksomhed af Dansk Erhverv. Missionen med LUXREADERS er, at kunne levere en en superlækker læsebrille direkte til døren for præcis den samme pris, som de koster i supermarkedet og resten af detailhandlen.” |
Et stort potentiale
I dag er brillemarkedet herhjemme eksploderet, og de små hjælpere til øjnene sælges i alt fra supermarkedskæder til high end fashion-butikker. Alt for mange af de billige læsebriller er dog af miserabel kvalitet og har en tvivlsom æstetik, ifølge Frederik Thiele, og det var det problem, han i år 2017 satte sig for at løse, da det gik op for ham hvor mange, der er dybt afhængige af læsebriller i deres hverdag. ”Det er helt ufatteligt, så mange læsebriller, der bliver solgt. Det er jo ikke bare i Danmark, at vi allesammen ser dårligt, det er et universelt problem. Alene i Europa bliver der solgt 400 millioner par læsebriller om året. Rigtigt mange af de billige briller er desværre både af dårlig kvalitet og utroligt grimme, og det synes jeg oprigtigt talt er trist,” siger han.
Se godt & se godt udFrederik Thiele kontaktede derfor sin ven, investereren Thomas Olsen, for at finde ud af, om de sammen kunne revolutionere spillereglerne for de billige læsebriller og lave noget, der både designmæssigt var superfedt og samtidig til at betale. Ret hurtigt fandt de frem til, at de skulle gøre forretningen digital, hvis missionen skulle lykkedes, og i 2018 teamede de derfor op med de to e-commerce nørder, brødrene Nicki og Alexander Due, og skabte brandet LUXREADERS – en 100 procent digital brilleforretning. Her kan kunderne ved hjælp af computerteknologi prøve alle de briller, de vil gennem et virtuelt spejl og på den måde finde ud, hvilke faconer og farver, der klæder dem bedst. |
”Vi er virkelig lykkedes med vores try-on-teknologi i forhold til at give kunderne en god digital oplevelse. Samtidig har det været et mål for os at matche prisen på almindelige læsebriller – hos os får du bare et langt bedre produkt,” forklarer Frederik Thiele. Ud over kvaliteten har Frederik Thiele og co. også forsøgt at arbejde med et bredt udvalg af ’styles’, så brillerne kan bruges til forskellige lejligheder. Der er både nogle til en arbejdsdag i haven, til festlige lejligheder og til kontoret. ”Vi har forsøgt at gøre op med at læsebriller blot er et nødvendigt onde. Vi har taget noget, der er ret lidt sexet og faktisk forsøgt at gøre det lækkert.
Ambitionen har været at lave noget, der er fedt, så det heller ikke for førstegangskøberen føles besværligt at begynde at bruge briller. De må meget gerne tænke: ’nå, de er jo egentlig meget cool’,” siger Frederik. Efter en hård opstart ser det da også ud til, at brillemandens mission endelig er ved at lykkes. I dag sælger LUXREADERS briller online i ti forskellige europæiske lande og kan levere brillerne lynhurtigt til forbrugerne, hvad end de befinder sig i London eller på Lolland. ”Det har været et ekstremt tungt projekt at løbe i gang, fordi vi har kæmpet hårdt for at holde priserne nede og kvaliteten oppe.
Det begynder heldigvis at betale sig nu. Nogle dage sælger vi mange hundrede briller på en dag, og vi kan se folk går med dem på gaden. For mig er det en kæmpe glæde at se vores etui og vores briller i bybilledet, eller når man tænder for fjernsynet. Vi er virkelig begyndt at komme vidt omkring, og det er jeg meget stolt af,” afslutter han.